^Back To Top
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Maj u "Delfinków"

W maju u „Delfinków” realizować będziemy następujące tematy:

  1. „Zdrowie jest najważniejsze” 4-7.05
  2. „Książki – przyjaciółki dzieciństwa”   10 - 14.05
  3. „Wiosna na łące” 17 – 21.05
  4. „Ja i moja rodzina” 24 – 31.05

Główne zadania zaplanowane na miesiąc maj, to:

- wdrażanie dzieci do zachowań prozdrowotnych i kulturalnych: korzystanie z chusteczek do nosa i serwetek, zdrowe odżywianie się, propagowanie ruchu na powietrzu w różnych formach,

- uczenie dzieci zachowań wobec obcych ludzi i nieznanych zwierząt, uwrażliwienie na zakaz spożywania owoców z krzewów, rozróżnianie kto jest obcy, a kto bliski,

- zachęcanie do obcowania z książkami, słuchanie czytanych utworów także z nagrań, tworzenie własnych opowieści i rysowanie książeczek, zainteresowanie literami, wdrażanie do szanowania książek,

- udział w akcji „Podaruj książkę”, wykonanie, wraz z rodzicami, recenzji ulubionej książeczki,

- rozwijanie wiedzy na temat świata przyrody, poznawanie życia owadów, pożyteczności pszczół, uwrażliwianie na piękno przyrody, wyrabianie pozytywnego stosunku do przyrody i potrzeby jej ochrony,

- wykonanie grupowego kwietnika z puszek po produktach spożywczych,

- przygotowanie dzieci do prezentacji „Akademia talentów”,

- rozmowy na temat rodziny, praw i obowiązków członków rodziny, przygotowanie się do Dnia Mamy, nauka piosenki, wiersza, upominek.

Spodziewane umiejętności dzieci na przełomie maja i czerwca:

- wycina nożyczkami kształty po wyznaczonej linii (4latki)

- koloruje trzymając się w wyznaczonym polu

- liczy i przelicza w zakresie 6, potrafi określić, ile jest elementów

- dzieci słowa na sylaby i składa w całość słowo podane z podziałem na sylaby

- odnajduje napis ze swoim imieniem, rozpoznaje i nazywa pierwszą literę ze swojego imienia i wskazuje ją w innych napisach

- mówi, jaką samogłoskę słyszy na początku wyrazu

- znajduje i układa rym do wyrazu

- rozpoznaje wielką drukowaną literę A, O, M

- wskazuje sześć różnic między dwoma obrazkami,

- potrafi wymienić: pory roku, kilka dni tygodnia, zwierzęta hodowane na wsi, zwierzęta żyjące w lesie, owady, ptaki, kwiaty wiosenne,

- podaje nazwę swojego kraju, swojego miasta, wie, co jest herbem Polski, jak nazywa się stolica Polski, jak wygląda nasza flaga, podaje swoje imię i nazwisko, zna nazwę ulicy, przy której mieszka, podaje imiona rodziców i rodzeństwa.

 

PIOSENKA NA DZIEŃ MAMY https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg

Tekst piosenki: Franciszka Leszczyńska
Muzyka: Zofia Holska-Albekier

  1. W zieleni łąka majowa, gdzieś w trawie świerszczyk się chowa.

Nastroił skrzypki maleńkie, gra zielone piosenki.

Ref. Dla mamy piosenki dla mamy, dla mamy piosenki dla mamy.

Dla mamy piosenki dla mamy, dla mamy piosenki dla mamy.

  1. W kolorach łąka majowa, już od stokrotek różowa,

a od bławatków błękitna, bo wszystkie kwiaty zakwitły.

Ref. Dla mamy zakwitły dla mamy, dla mamy zakwitły dla mamy.

Dla mamy zakwitły dla mamy, dla mamy zakwitły dla mamy.

WIERSZYK   NA MAJ

„Żuk” Jan Brzechwa

Do biedronki przyszedł żuk,

W okieneczko puk-puk-puk.

Panieneczka widzi żuka:

„Czego pan tu u mnie szuka?”

Skoczył żuk jak polny konik,

Z galanterią zdjął melonik

I powiada: „Wstań, biedronko,

Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.

Wezmę ciebie aż na łączkę

I poproszę o twą rączkę”

Oburzyła się biedronka:

„Niech pan tutaj się nie błąka,

Niech pan zmiata i nie lata,

I zostawi lepiej mnie,

Bo ja jestem piegowata,

A pan - nie!”

Powiedziała, co wiedziała,

I czym prędzej odleciała,

Poleciała, a wieczorem

Ślub już brała - z muchomorem,

Bo od środka aż po brzegi

Miał wspaniałe, wielkie piegi.

Stąd nauka jest dla żuka:

Żuk na żonę żuka szuka.

Kwiecień u ,,Delfinków"

        Drodzy Rodzice w związku z zaistniałą sytuacją w naszym kraju i na świecie od dnia 29.03.2021r. przedszkole będzie nieczynne dla większości dzieci. Aby Państwa pociechy miały z nami codzienny kontakt, będziemy zamieszczać na naszej stronie internetowej grupy, propozycje zadań, zabaw, opowiadań, wierszy i piosenek.

TEMATY na miesiąc KWIECIEŃ

  1. „Wielkanocne zwyczaje”             01.04. – 02.04.2021r.
  2. „Przyjaciele przyrody”                 06.04. – 09.04.2021r.
  3. „Wiosna na wsi”                         12.04. – 16.04.2021r.
  4. „Pieniądze”                                 19.04. – 23.04.2021r.
  5. „Polska – moja Ojczyzna”           26.04. – 30.04.2021r.

         Początek kwietnia upłynie nam w nastroju Świąt Wielkiej Nocy. Poznamy ideę tych, radosnych świąt oraz tradycje z nimi związane. Dowiemy się jakie potrawy mogą zagościć na świątecznym stole podczas niedzielnego śniadania oraz dlaczego poniedziałek jest „mokrym” poniedziałkiem.

W kolejnym tygodniu rozbudzimy wrażliwość dzieci na piękno otaczającego nas krajobrazu. Będziemy propagować postawę proekologiczną. Poznamy pojęcia związane z ekologią. Dostarczymy wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach jego ochrony.

Następnie poświęcimy czas zwierzętom mieszkającym w gospodarstwie wiejskim. Dowiemy się, gdzie mieszkają i czym się odżywiają. Poznamy nazwy dorosłych i młodych zwierząt hodowlanych oraz postaramy się zrozumieć, dlaczego tak ważna jest dla ludzi ich hodowla.

Otaczająca nas rzeczywistość zmusza do poruszania tematów z edukacji finansowej. Im wcześniej dzieci je poznają, tym lepiej będą funkcjonowały w przyszłości. W związku z tym, będziemy odkrywać świat pieniądza i tajniki z nim związane.

Pod koniec kwietnia postaramy się rozwijać w dzieciach poczucie przynależności narodowej. Odszukamy na globusie i mapie świata naszą Ojczyznę - Polskę. Będziemy rozpoznawać spośród wielu flag nasze barwy narodowe i na zawsze zapamiętamy nasze godło - z białym orłem w koronie. Odbędziemy też, krótką podróż po Polsce poznając niektóre regiony. Nasza działalność uaktywni się w twórczości plastycznej, muzycznej i ruchowej.  

ŻYCZYMY WSZYSTKIM DUŻO ZDROWIA…                                  

Wiersz do nauki: „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełza

– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.

 Piosenka do nauki: „Na naszym podwórku” sł.: D. Zawadzka, muz. s.: A. Miś

 

       1. Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku.

           Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki – w kurniku.

Ref.: „Ihaha!” – rży nasz konik.

„Me, me, me”, z kózką w chórku.

Dobrze nam tu razem na naszym podwórku.

 

       2. Na naszym podwórku jest bardzo wesoło.

           Kurki gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło.

Ref.: „Kwa, kwa, kwa” - kwacze kaczka.

„Ko, ko, ko” – kurki w chórku.

Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.

 

        3. Na naszym podwórku zwierzęta się czubią.

            Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.

Ref.: „Hau, hau, hau” – piesek szczeka.

Miau, miau, miau” – w kotkiem w chórku.

Wszyscy się lubimy na naszym podwórku.

Luty u ,,Delfinków"

Drodzy Rodzice

Miesiąc luty rozpoczniemy super zabawą na „kosmicznym” balu karnawałowym poprowadzonym przez aktora z teatru „Qfer”.
         W pierwszym tygodniu poznamy robota o imieniu Necio. On wprowadzi nas w świat internetu. Opowie o tym, ile rzeczy można dowiedzieć się i nauczyć, a także jak fajnie można spędzić czas obcując z internetem. Zapoznamy się ze stroną www. i z urządzeniami, które ze sobą łączy internet oraz jak można się komunikować (oczywiście znając wszystkie zasady bezpiecznego użytkowania). Dowiemy się o zagrożeniach jakie czyhają na Nas i czego nie wolno podawać!!!                                                                                 
W lutym nasze miasto obchodzi urodziny. W związku z tym, będziemy rozmawiać o Gdyni – miejscu, w którym mieszkamy. Wiemy już, że leży na Kaszubach - w jednym z regionów Polski. Poszukamy jej na mapie i globusie. Poszerzymy wiedzę słuchając legend oraz poznając niektóre tradycje i zwyczaje Kaszub. Nauczymy się też tańców i piosenek związanych z tym tematem. Następnie rozwiniemy zainteresowania zwierzętami, które żyły dawno, dawno temu. Poznamy ich nazwy i sposób odżywiania. Będziemy się zastanawiać dlaczego wyginęły? Rozbudzimy zainteresowania dotyczące dalekich krain geograficznych. Poznamy życie ludzi i zwierząt na Grenlandii. Dowiemy się w jakich warunkach mieszkają, czym się zajmują i w jaki sposób się odżywiają. Wykonamy dużo ćwiczeń grafomotorycznych i prac plastycznych, które przygotowują nas do nauki pisania. Będziemy dzielić wyrazy na sylaby – przygotowując się do nauki czytania. Będziemy posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Każdy pogodny dzień spędzimy na świeżym powietrzu spacerując wokół przedszkola i bawiąc się w ogrodzie. W związku z tym, prosimy Was Rodzice, nie zapominajcie o stosownym ubiorze dla dzieci, dostosowanym do warunków panujących na dworze. Zakładajcie nieprzemakalne spodnie - ortaliony, czapki wiązane i rękawice. Mamy nadzieję, że przez ten czas nie opuści nas dobry humor i pogodny nastrój.

                                                                                                                                       Dzieci i nauczycielki

Piosenka do nauki: „Jestem młodym Gdynianinem”

  1. Jestem młodym Gdynianinem,

           Kocham miasto w którym żyję:

           Mieszkam, dorastam, uczę się.

           KOCHAM GDYNIĘ!

 

Ref.: Gdynia swe uroki ma

       - chodź na spacerek.

         Gdynia swe uroki ma,

         - Kościuszki Skwerek.

         Gdynia swe uroki ma,

         - Kamienna Góra.

         Gdynia swe uroki ma…

  1. Znam ja wszystkie jej ulice

I podziwiam też dzielnice,

Bo miasto moje dobrze znam.

KOCHAM GDYNIĘ!

 

Ref.: Gdynia swe uroki ma

         - chodź na spacerek.

         Gdynia swe uroki ma,

         - Kościuszki Skwerek.

         Gdynia swe uroki ma,

           - Kamienna Góra.

         Gdynia swe uroki ma…

Wiersz do nauki: „Eskimosek” S. Raczyński

                      

                             To jest mały Eskimosek.

                             Ma czerwony z mrozu nosek.

                             Ma kubraczek z futra foki,

                             co mu mocno grzeje boki.

                             Szyła mama go synkowi

                             Kiedy tata ryby łowił.

 

Marzec u "Delfinków"

 

ZAPLANOWANE TEMATY:

  1. „ Kosmiczne podróże, ziemskie wynalazki” 1.03- 5.03. 2021 ( porozmawiamy o kosmonautach i kosmitach, poznamy wynalazki i zaprezentujemy się grupie)
  2. „Pożegnanie bałwanków- przedwiośnie” 8.03- 12.03. 2021 ( będziemy obserwować pogodę i prowadzić kalendarz pogody, założymy zielony kącik, zadbamy o nasze roślinki, nowalijki)
  3. „Wiosna aktywnie i kreatywnie” 15.03- 19.03. 2021 ( poznamy zwiastuny wiosny, poszukamy „skarbów przyrody”, pobawimy się bez zabawek - kreatywnie, powitamy wiosnę, weźmiemy udział w zawodach sportowych w ogrodzie)
  4. „Matematyka jest super” 22.03- 26.03. 2021 ( utrwalimy umiejętności matematyczne, weźmiemy udział w konkursie matematycznym, będziemy liczyć, mierzyć odległości)
  5. „Wielkanoc czyli Jastre” 29.03- 31.03.2021 III cz. projektu kaszubskiego (poznamy zwyczaje wielkanocne na Kaszubach, posłuchamy kaszubskiej mowy, zrobimy koszyczek wielkanocny)

ZAPLANOWANE WYDARZENIA:

1.03 – 5.03.   SADZIMY NOWALIJKI W SALI, ABY JE POTEM ZJADAĆ NA KANAPKACH

5.03. DZIEŃ WYNALAZKÓW - PREZENTACJE DZIECI - PLANSZE O WYNALAZKACH

8.03. DZIEŃ KOBIET – ROZMOWA O ROLI KOBIET W SPOŁECZEŃSTWIE, ŚWIĘTO DZIEWCZYNEK, UPOMINKI, POCZĘSTUNEK

16.03. ZAWODY SPORTOWE W OGRODZIE Z GRUPĄ RÓWNOLEGŁĄ WIEKOWO „KTO PIERWSZY NA MECIE”

18.03. DZIEŃ KREATYWNOŚCI - DZIEŃ BEZ ZABAWEK – ROZBUDZAMY POMYSŁOWOŚĆ, KREATYWNOŚĆ I WYOBRAŹNIĘ

19.03. ZIELONY DZIEŃ W PRZEDSZKOLU – WITAMY WIOSNĘ – DZIECI PRZYCHODZĄ UBRANE NA ZIELONO, LUB Z PRZEWAGĄ ZIELONEGO

25.03. KONKURS MATEMATYCZNY W GRUPIE „Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT OD NAJMŁODSZYCH LAT” – ZADANIA, ŁAMIGŁÓWKI MATEMATYCZNE

31.03. CZEKAMY NA WIELKANOCNEGO ZAJĄCZKA !

 

PIOSENKA NA MARZEC

Wysoko podnoszę ręce, o tak, o tak, o tak.

A z nich układam serce, bo to przyjaźni znak.
I wiem, że wśród przyjaciół nie jestem nigdy sam. 
Rozejrzę się dokoła i tobie rękę dam. 

Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra! 
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.

 

WIERSZ – INSCENIZACJA NA MARZEC

„ A tulipan śpi”   D.Gellner

DZIECI:
Idą, idą ciepłe dni, a tulipan śpi.

DZIECKO I:
- Słońce siadło na parkanie.

SŁOŃCE:
Wstawaj, wstawaj tulipanie!
Kończ zimowe sny!

DZIECI:
A tulipan śpi.

DZIECKO II:
Słychać wkoło deszczu granie.

DESZCZ:
Wstawaj, wstawaj tulipanie!
Dam ci krople trzy!

DZIECI: 
A tulipan śpi.

DZIECKO III:
Stanął dziadek na ścieżce.

DZIADEK:
Tulipanie śpisz jeszcze?
Postawię na grządce budzik,
może wtedy się obudzisz.

TULIPAN:
Kto to dzwoni? Kto mnie woła?
O, jak ciepło dookoła!
Patrzcie, liście mam zielone!

DZIECI:
I na głowie masz koronę!

TULIPAN:
A tak mało brakowało
żebym przespał wiosnę całą!

 

W styczniu u "Delfinków"

Witamy wszystkich w Nowym Roku !

Składamy najserdeczniejsze życzenia:

zdrowia, pomyślnościi spełnienia marzeń

w Nowym Roku 2021.

Rozpoczynamy go z nadzieją na lepsze jutro.

Życzymy sobie i Wam Drodzy Rodzice,

optymizmu i samych przyjemnych niespodzianek.

 

W STYCZNIU U „DELFINKÓW”:

  • Poznamy zwyczaje kaszubskie związane z powitaniem Nowego Roku, karnawałem: zapoznamy się z tradycyjnymi instrumentami kaszubskimi, tańcami, strojem i haftem kaszubskim.
  • Porozmawiamy o rodzinie, uczuciach panujących w rodzinie, obowiązkach członków rodziny, stopniach pokrewieństwa. Sprawdzimy, czy dzieci potrafią podać swoje imię i nazwisko, wiek, imiona rodziców, ich zawody.
  • Przygotujemy się do Dnia babci i dziadka: poznamy okolicznościowe wiersze i piosenki, wykonamy upominki dla babci i dziadka, porozmawiamy o miłości i szacunku dla starszych.
  • Utrwalimy wiedzę dotyczącą rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych, wykonamy prace z zastosowaniem figur geometrycznych, nauczymy się prostych składanek origami.
  • Będziemy liczyć, porównywać liczebność zbiorów, segregować – tworzyć zbiory przedmiotów.
  • Urządzimy grupowy balik przebierańców: będziemy bawić się i tańczyć przy muzyce.
  • Zorganizujemy kącik teatralny, aby uczyć się ładnie wypowiadać, rozwijać wyobraźnię i kreatywność.
  • Poznamy nowe utwory literackie: bajki dydaktyczne, książkę o „Muminkach”, aby uczyć się tak ważnych wartości jak: dobroć, przyjaźń, miłość, koleżeństwo.
  • Wzmocnimy poczucie integracji w grupie, wzajemną troskę o siebie przez wspólne zabawy i zajęcia uczące współdziałania, dzielenia się, wypełnianie dyżurów, przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie.
  • Porozmawiamy o emocjach towarzyszących ludziom: strachu, złości, radości, nauczymy się je rozumieć, akceptować, radzić sobie z nimi.
  • Zapoznamy się z nowymi technologiami: tablicą multimedialną, sposobami utrwalania i odtwarzania muzyki, urządzeniami gospodarstwa domowego.
  • Przypomnimy sobie, jak dbać o zdrowie, utrwalimy zasady bezpiecznej zabawy w sali i w ogrodzie, wykorzystamy zimową aurę, aby saneczkować, lepić ze śniegu, poznamy właściwości lodu, stany skupienia wody.
  • Zadbamy o przyrodę: dokarmiamy ptaki, oszczędzamy wodę, segregujemy odpady – papier, plastik, nie śmiecimy.

WIERSZE Z OKAZJI   DNIA BABCI I DZIADKA

  • Dziś naszej babci życzenia złożymy,
    W małą paczuszkę serduszko włożymy.
    Nasza babunia najlepsza w świecie,
    Wszystkim wam powiem bo wy nie wiecie.
    My babcie kochamy, ściskamy za szyje,
    Niech będzie zdrowa i sto lat żyje!
  • Kochana Babciu w dniu twojego święta,
    życzę byś była zawszę uśmiechnięta
    i Ty drogi Dziadku miej uśmiech na twarzy,
    niech Ci się spełni wszystko o czym marzysz.
  • Ty, Dziadziusiu, dobrze wiesz, czego wnuk Ci życzy:
    zdrowia, skarbów, jakich chcesz, szczęścia i słodyczy.
    Niechaj dziadzio mój jedyny żyje długo i przyjemnie,
    niech mu w szczęściu mkną godziny
    i niech ma pociechę ze mnie.

PIOSENKA

( piosenkę znajdziecie państwo na stronie https://www.youtube.com/watch?v=lDqENM48BMU)

Dzisiaj mamy wielkie święto,bo dziadek z babcią tutaj są.

Bardzo się staramy do nich, śpiewamy im piosenkę tą.

Nasze babcie i dziadkowie, tacy troskliwi kocham ich.

Babcia zrobi mi kanapki, dziadek do kina zaprosi.

Ref. Dzisiaj babciom i dziadkom kochanym zaśpiewamy

Bo kochamy ich całym serduszkiem, z całych sił.

To wspaniale, że babcie i dziadków obok mamy.

Takie wesołe, wesołe święto mamy dziś.

Copyright © 2013. Przedszkole nr 44 w Gdyni Rights Reserved.