^Back To Top
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Get Adobe Flash player

KOT BAZYLII

Autor tekstu :Agnieszka Tyszka Opracowanie logopedyczne : Ewa Trzeszan Scenariusz zajęć logopedycznych KOT BAZYLII. Cel główny: • Nabywanie wiary we własne siły i znajdywanie przyjemności w przezwyciężaniu chwilowych kłopotów językowych. Zdobywanie przekonania, że wysiłek ich przezwyciężania jest możliwy. • Wyzwolenie inwencji twórczej u dziecka. Cele szczegółowe wynikają z założeń metody polisensorycznej zastosowanej przeze mnie, obejmują: • Ćwiczenia grafomotoryczne • Ćwiczenia palców • Ćwiczenia W. Sherborne • Ćwiczenia motoryki ogólnej całego ciała-Dennison • Ćwiczenia wzroku • Rozpoznawanie kolorów • Ćwiczenia narządów artykulacyjnych • Ćwiczenia słuchowe • Ćwiczenia ortofoniczne KOT BAZYLII Bazylii to mały, wesoły kot, skory jak ty do psot. Nauczyciel pokazuje fotografię kota i wręcza dziecku czapkę kota. Ćwiczenia polisensoryczne Masaż dłoni Nauczyciel rysuje pyszczek kota na wewnętrznej powierzchni dłoni dziecka do tekstu; kropka, kropka, kreska, kreska-to pyszczek twojego koteczka, koteczku, koteczku nasz gdzie ty uszka masz. Powędruj razem z nami jego kocimi ścieżkami. Ćwiczenia grafomotoryczne Na kartce dziecko linią ciągłą zaznacza ścieżkę ,, plątaninki”- ,, Droga kotka w świat” spaceruje po lince rozłożonej na dywanie, na której końcu jest napis,, Domek kotka”, siada zwinięty w kłębuszek i słucha muzyki relaksacyjnej( Głosy lasu). Małego kotka słońce zbudziło, Ćwiczenia W. Sherborne Dziecko siedzi zwinięte w kłębuszek na dywanie, nauczyciel rozciąga ręce dziecka lub dziecko samo energicznym ruchem wyprostowuje się(,, budzi się”). Długo mu przedtem w pyszczek świeciło. Ćwiczenia wzroku Zamykanie i otwieranie oczu. Kiedy zaspany otworzył oczy, Wodzenie wzrokiem za ręką nauczyciela Prosto z koszyczka ku oknu skoczył. Ćwiczenia motoryki ciała Skok obunóż z dołu w górę Świat cały mienił się kolorami, Rozpoznawanie kolorów Rozłożenie i złożenie łańcucha z krepy. Szły przez podwórko kaczki parami, Ćwiczenia palców Palec środkowy i wskazujący wędrują po dywanie, raz prawej ręki, raz lewej, następnie razem z nauczycielem dziecko przesuwa się na ugiętych nogach wzdłuż sali. Kogut na płocie czyścił swe piórka. Ćwiczenia motoryki ogólnej całego ciała-Dennison Dziecko ubiera czapkę koguta, wchodzi na podwyższenie( platforma na środku sali, wokół kreda narysowane koło), skręt w bok, głaskanie lewą ręką prawej strony ciała, a prawą ręką lewej strony ciała. Już był Bazylii w środku podwórka. Zeskok z podwyższenia do koła. Przepędził kaczki, wystraszył kurki, Bieganie po obwodzie koła, na sygnał klaskania w dłonie. Indyka gonił aż do obórki. Dziecko goni nauczyciela. Kiedy uciekły przed nim perliczki , Dziecko rozkłada ręce w bok Uchylił łapką obory drzwiczki. Dziecko otwiera drzwi, wraca i siada przed lustrem. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem czapek, masek zwierząt występujących w tekście oraz zabawek dźwiękonaśladowczych. Krowa machnęła groźnie ogonem, Ćwiczenia języka Energiczne wyciągnięcie języka na brodę i uniesienie do górnej wargi. Kiedy Bazylii spojrzał w jej stronę. Dotknięcie językiem do nosa. Koń kopytkami groźnie zastukał, Kląskanie językiem( dotykanie czubkiem języka do podniebienia). Czego tu maluch miauczący szuka ? Ćwiczenia słuchowe Nauczyciel odtwarza ukryte dźwięki miauczenia( zabawka kot), dziecko je powtarza. Bazylii skoczył w kąt, ku drabinie, Ćwiczenia języka Dziecko przesuwa język w kąciki ust. Na daszek wspiął się po szczeblach zwinnie, Liczenie (dotykanie) czubkiem języka górnych zębów. Wprost na psią budę, na dół zeskoczył Dotykanie czubkiem języka dolnych zębów. I spojrzał prosto w groźne psa oczy. Zatrzymanie wzroku i zamruczenie – mrrr. Ile sił w nogach Bazylii zmyka, Szybkie wysuwanie i chowanie języka. Wreszcie się schował w kącie chlewiska. Dotknięcie językiem podniebienia. Miauknął na świnkę, która w chlewiku Sąsiadek świnek miała bez liku. Wydanie dźwięku miauuu. Dość miał Bazylii zabaw i psot, Był przecież z niego malutki kot! Wysunięcie ust do przodu i zrobienie śmiesznej minki. Napił się mleka ze swej miseczki Wysuwanie języka i naśladowanie picia z miseczki( dłonie ułożone w kształt miski). Ćwiczenia ortofoniczne I powędrował spotkać owieczki. Wśród traw nad rzeczką owce napotkał, Wszystkie meczały na widok kotka. Naśladowanie dźwięku –meeee. W sadzie był także mały baranek, Naśladowanie dźwięku –beeee. Co głośno beczał przez cały ranek. Głośniejsze naśladowanie dźwięku –beeee. Słońce na niebie mocno świeciło, Małego kotka szybko uśpiło. Zwinięty w kłębek w trawie pachnącej, Usnął Bazylii, ogrzany słońcem. Dziecko dotyka rękoma swoich kolan w pozycji siedzącej i słucha muzyki relaksacyjnej ,,Głosy lasu”. Spał bardzo długo, ale owieczki Miały na szyi złote dzwoneczki. Nauczyciel dzwoni dzwonkiem, dziecko wstaje. Dzwoniły dzwonki, szumiała rzeka, Nauczyciel wydaje dźwięk szszsz, dzyń, dzyń- dziecko powtarza prawidłowo układając narządy artykulacyjne. W domu na kotka obiad już czekał. Wręczenie dziecku mlecznego cukierka. Wykonanie ćwiczeń skojarzenia-co lubią jeść koty? Ewa Trzeszan

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI

„Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci” Ewa Trzeszan neurologopeda Cel zajęć: zapoznanie dzieci z założeniami, ideą tego dnia, propagowanie wśród dzieci literatury dziecięcej, zachęcenie do czytania książek Środki dydaktyczne: teatrzyk kukiełkowy, pacynki, odtwarzacz CD Metody: aktywizujące, dramowe Grupa: wszystkie grupy przedszkolne 1. Zapoznanie dzieci z historią „Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci”. Kiedy powstało i po co? Dlaczego tym dniem jest dzień 2.IV? 2. Przybliżenie dzieciom życiorysu słynnego duńskiego bajkopisarza Hansa Christiana Andersena. 3. Odgadywanie przez dzieci bajek napisanych przez Andersena, wymienianie swoich ulubionych książek. 4. Dyskusja na temat: „Dlaczego warto czytać książki?” 5. Teatrzyk kukiełkowy „Wiosenna przygoda” - autor Elżbieta Zarzecka. WIOSENNA PRZYGODA” – TEATRZYK KUKIEŁKOWY WYSTĘPUJĄ: BAŁWANEK JASKÓŁKA SŁOŃCE WIATR MARZEC CZARODZIEJ DZIEWCZYNKA - KASIA CHŁOPIEC - PIOTRUŚ PIESEK WIOSNA MARZEC CZARODZIEJ: Jestem Marzec – Wielki Czarodziej, Marcową różdżką czaruję co dzień. Wiosnę wszystkim zapowiadam i wiosenne bajki dzieciom opowiadam. Pewnego ranka – w marcu to było, niespodziewanie coś się zdarzyło. Na resztce śniegu smutny Bałwanek płakał i płakał przez cały ranek. BAŁWANEK: Smutna, oj, smutna bałwania dola: słońce przygrzewa, brak parasola, ajajaj…! Jeśli tak ciepło pobędzie dłużej, wkrótce się zmienię w wielką kałużę aaa…! JASKÓŁKA: Fiu, fiu, fiu…Kto to tak płacze? Podfrunę bliżej – może zobaczę? O?! Dlaczego płaczesz, Bałwanku drogi? Czy ktoś cię skrzywdził albo uszkodził? BAŁWANEK: Nie, Jaskółeczko, lecz spójrz na słońce - ono jest coraz bardziej gorące. Jeżeli świecić tak będzie dalej, to mnie tu wkrótce nie będzie wcale, aaa….. WIATR: Szszsz…Bałwanku miły, dość już lamentów, nie ma co robić wiosną zamętu. Wskakuj na krę, która po rzece płynie, z nią wnet się znajdziesz w Mroźnej Krainie. BAŁWANEK: Bardzo dziękuję, pędzę szybciutko, kra teraz będzie bałwanią łódką. Pozdrówcie tylko ode mnie dzieci, niech się nie smucą, rok szybko zleci. KASIA: Spójrz, Piotrusiu, nie ma bałwanka, czyżby sam z górki zjechał na sankach? A może ktoś go w coś zaczarował? E… Pewnie gdzieś się przed nami schował! Bałwanku, hejże! Gdzie się schowałeś?! Ojej, Piotrusiu, nie ma go wcale! PIOTRUŚ: Azorku, piesku, zeskakuj z sanek, szukaj, gdzie podział się nasz bałwanek? Lecz zaraz…, Kasiu.., spójrz na te ślady! KASIA: Ja chcę bałwanka, już nie dam rady.! SŁOŃCE: Hejże, dzieciaki, bałwan odpłynął, bo gdyby został, by się rozpłynął. Niechaj więc wasze smuteczki zginą, bałwan powróci ze śnieżną zimą. Cieszcie się lepiej nadejściem wiosny, bo to dla wszystkich jest czas radosny. WIATR: Wołajcie głośno: przybywaj prędko, spiesz się tu do nas, miła wiosenko! Ogrzej nas słońcem, otul zielenią, wnet wszystkie smutki w radość się zmienią! DZIECI: Hej, hej, Wiosenko! -głośno wołamy. Hej, hej, przybywaj, my tu czekamy! WIOSNA: Czy ktoś mnie wzywa, czy ktoś mnie woła?! Z wiosennym wiatrem pędzę wesoła. Niosę ze sobą soczystą zieleń, która na trawie miękko się ściele, przeróżne kwiaty na niej rozkładam, ze mną przybywa ptaków gromada, różne owady, żabki zielone, które nad stawem mają swój domek. Od dzisiaj słonko już mocniej świeci - to ja – Wiosenka – przyszłam do dzieci. DZIECI: Zróbmy kółeczko, dalej, wesoło, razem z Wiosenką kręćmy się wkoło. Od dziś niech cieszą się wszystkie dzieci: Hurra! Nareszcie! Wiosna na świecie! MARZEC CZARODZIEJ: Oto opowieść nasza skończona, wreszcie przybyła wiosna zielona. A kto ją znaleźć chce, niech spojrzy wokół -wiosnę już widać na każdym kroku. Od dziś uważnie się rozglądajcie i oznak wiosny pilnie szukajcie. Pa, pa, dzieciaki, do zobaczenia, idę popatrzeć, co wiosna zmienia! autorka: Elżbieta Zarzecka

Rozwój mowy dziecka

    

Mowa dziecka rozwija się od urodzenia.

Nauka mówienia polega na naśladowaniu najbliższych dorosłych, najczęściej rodziców                 i ich zachowań językowych. Jeśli rodzice wypowiadają się normalnie, ich wymowa jest prawidłowa i wyraźna, nabywanie umiejętności językowych przez dziecko będzie łatwiejsze. W trwającym kilka lat rozwoju mowy dziecka  wyróżnić możemy 4 okresy:

- okres melodii,

- okres wyrazu,

- okres zdania,

- okres swoistej mowy dziecka.

Istnieje ścisła współzależność między rozwojem ruchowym dziecka a rozwojem mowy.

Nasze dziecko w wieku przedszkolnym znajduje się w okresie mowy swoistej dziecka

W tym okresie wyrazy wyuczone we wcześniejszych okresach utrwalają się, pojawiają się także nowe słowa, rozwija się gramatyka wypowiedzi zbliżona do mowy potocznej dorosłych,  pojawiają się głoski r, sz, ż, cz, dż.

W wieku przedszkolnym występować mogą nieprawidłowości fonetyczne .

W wieku 7 lat nasze dziecko osiąga dojrzałość szkolną dla mowy oznacza to, że ma poprawną artykulację, mówi zgodnie z regułami gramatycznymi i składniowymi, ma bogate słownictwo.

Jeśli podejrzewasz u swojego dziecka  nieprawidłowości rozwoju mowy skontaktuj się              z logopedą. Im wcześniej zostanie ono poddane profilaktyce i stymulacji logopedycznej tym większe jest prawdopodobieństwo, że odniesie ona zamierzony skutek.

Podczas zabaw i codziennej pielęgnacji mów dużo do swojego dziecka, staraj się z nim rozmawiać.

neurologopeda Ewa Trzeszan

Tęczowy gabinet

Tęczowy  Gabinet

Zajęcia logopedyczne oraz w zakresie  wczesnego wspomagania rozwoju

prowadzi mgr EwaTrzeszan (dyplomowany neurologopeda, terapeuta pedagogiczny, glottodydaktyk, pedagog nauczania początkowego)

 

Rodzice mogą skorzystać z konsultacji logopedycznej - w każdy wtorek miesiąca w godzinach 7.30 - 8.00, oraz każdy czwartek miesiąca w godzinach 16.30 - 17.00.

 

Na czym polega praca logopedy w przedszkolu ?

Nasze przedszkole wspomaga rozwój dzieci poprzez oddziaływania logopedyczno-terapeutyczne.

Głównym ich celem jest osiągnięcie przez dzieci odpowiedniej gotowości szkolnej.

Absolwent przedszkola powinien:

  • zwracać sie bezpośrednio do rozmówcy, starać sie mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
  • mówić płynnie, niezbyt głośno ,dostosowując ton głosu do sytuacji
  • uważnie słuchać, pytać o niezrozumiałe fakty i formułować dłuższe wypowiedzi
  • w zrozumiały sposób mówić o swoich potrzebach i decyzjach, słuchać i starać sie zrozumieć innych

Jak to osiągnąć?

W tym celu;

  • przeprowadzam badania logopedyczne wstępne, właściwe, kontrolne
  • mawiam wyniki badań w trakcie konsultacji z rodzicami, przekazuję pisemną diagnozę, zawierająca często informacje o konsultacjach z dodatkowymi specjalistami (ortodonta foniatra, laryngolog)
  • przeprowadzam ćwiczenia logopedyczne w formie indywidualnej i grupowej
  • promuję Akcje Kampanii Zdrowia Emocjonalnego Cała Polska Czyta Dzieciom oraz Program Nauczania Wartości
  • współpracuję ze środowiskiem (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, UG- Zakład Logopedii, Centrum Słuchu i Mowy, OWI Gdynia, Pomost, Uczelnie Trójmiejskie-praktyki logopedyczne...)
  • zachęcam do udziału w Konkursach Plastycznych (Komlogo)
  • poszukuję nowych rozwiązań metodycznych, wykorzystując tradycyjne pomoce oraz programy multimedialne

 

Porady logopedyczne



neurologopeda Ewa Trzeszan

Co możesz zrobić dla dziecka, które jest już na świecie?

  1. Uważnie obserwuj jego rozwój.
  2. Stosuj się do poleceń lekarzy.
  3. Nie lekceważ żadnych symptomów chorobowych.
  4. Dużo czytaj i rozmawiaj ze specjalistami na temat rozwoju dziecka, głównie z psychologiem i logopedą.
  5. Zapewnij mu warunki do prawidłowego rozwoju, wzrostu, nauki.
  6. W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości udaj się natychmiast do specjalisty.

Co możesz zrobić dla swojego nienarodzonego jeszcze dziecka?

  1. Przed zajściem w ciążę zaszczep się przeciwko groźnym dla płodu chorobom zakaźnym (różyczka, grypa, taksoplazmoza).
  2. Dbaj o prawidłowy przebieg ciąży (nie pal papierosów, nie pij alkoholu, nie stosuj innych używek).
  3. Unikaj stresów.
  4. Odwiedzaj systematycznie lekarza ginekologa.
  5. Wykonuj wszystkie niezbędne badania prenatalne (kontroluj swoje ciśnienie i poziom cukru we krwi).
  6. Uprawiaj dozwolone sporty.
  7. Odżywiaj się prawidłowo.
  8. Jak najczęściej mów do dziecka, głaszcz je, okazuj mu dużo czułości, słuchaj z nim muzyki i śmiej się do niego (po prostu stymuluj jego rozwój jeszcze w łonie).

Etapy korekcji wad wymowy

  1. Ćwiczenia przygotowawcze w formie zabawy.
  2. Wywołanie prawidłowej głoski.
  3. Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski w logotomach i grupach spółgłoskowych.
  4. Utrwalenie prawidłowej wymowy danej głoski w wyrazach (w nagłosie, w śródgłosie, wygłosie).
  5. Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski w zestawach wyrazowych, wyrażeniach dwuwyrazowych.
  6. Prawidłowa wymowa danej głoski w zdaniach (krótszych potem dłuższych).
  7. Prawidłowa wymowa głoski w wierszykach, krótkich tekstach czytanych i mówionych z pamięci w gabinecie logopedycznym.
  8. Prawidłowa wymowa danej głoski w każdej sytuacji życia codziennego.

Jak możesz dbać o głos Twojego dziecka?

  1. Nie pozwól mu pić gazowanych napojów.
  2. Nie pozwól dziecku przekrzykiwać nikogo.
  3. Nie pozwól mu szeptać za często.
  4. Zawsze wylecz do końca każdą infekcję gardła Twojego dziecka.
  5. Nie pozwalaj mu oddychać ustami podczas mroźnego dnia.
  6. Nie podawaj mu lodowatych napojów w upalny dzień.

Etapy terapii logopedycznej

I Wstępna stymulacja logopedyczna dla dzieci od około 3 roku życia w trakcie, której:

  1. Usprawniamy słuch awerbalny i werbalny.
  2. Wzbogacamy słownictwo.
  3. Doskonalimy orientację przestrzenną.
  4. Ćwiczymy grafomotorykę.
  5. Doskonalimy koncentrację uwagi.
  6. Ćwiczymy koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową (integracja percepcyjno-motoryczna).
  7. Prowadzimy zajęcia oddechowe i usprawniające aparat artykulacyjny w formie zabawowej.

II Właściwa terapia logopedyczna, oparta na metodzie ruchów artykulacyjnych z wykorzystaniem układanki fonetycznej „Układamy wzorce wymowy”, w trakcie, której:

  1. Usprawniamy aparat artykulacyjny pod kątem przygotowania do wywołania zaburzonych głosek.
  2. W dalszym ciągu uczymy dziecko prawidłowego i efektywnego oddychania.
  3. Korygujemy wadliwie wymawiane głoski i inne zaburzenia mowy (jąkanie, nosowanie, dysartria).
  4. Utrwalamy prawidłową wymowę wywołanych głosek w logotomach, grupach spółgłoskowych, wyrazach, zestawach wyrazowych, zdaniach, dłuższych tekstach, artykulacji samodzielnej i spontanicznej.
  5. Usprawniamy słuch fonematyczny (różnicowanie głosek podobnych).
  6. Usprawniamy pamięć słuchową, sekwencyjną, analizę i syntezę słuchową.
  7. Usprawniamy kinestezję artykulacyjną.

Kto wspomaga logopedę w jego pracy?

  1. Psycholog - określa poziom rozwoju wszystkich funkcji poznawczych i rozległości ewentualnych deficytów.
  2. Ortodonta - zbada budowę zgryzu i ustali program ewentualnego leczenia (aparat ortodontyczny, ćwiczenia, zabiegi).
  3. Laryngolog - zbada budowę jamy ustnej, nosowej, pomoże usunąć przyczyny problemów z oddychaniem (trzeci migdał, skrzywiona przegroda, katar, polipy), podetnie skrócone wędzidełko, zbada słuch.
  4. Foniatra - zdiagnozuje ewentualne problemy z głosem i ustali rodzaj leczenia.
  5. Pedagog - bada poziom umiejętności szkolnych dziecka: pisania (ortografia), czytania, rozumienia przeczytanych treści oraz podejmie pracę w celu wyrównania deficytów w zakresie wyżej wymienionych umiejętności.
  6. Pediatra - służy rodzicowi pomocą w dotarciu do wszystkich w/w specjalistów.

Od czego zależy czas trwania leczenia logopedycznego?

  1. Od rodzaju zaburzenia.
  2. Od rozległości deficytów.
  3. Od wieku dziecka, w którym zgłoszono je na terapię.
  4. Od współpracy terapeuty z rodzicami.
  5. Od systematyczności w ćwiczeniach z dzieckiem.

Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?

  1. Od rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy.
  2. Od sprawności umysłowej dziecka.
  3. Od sprawności aparatu artykulacyjnego.
  4. Od prawidłowej kompleksowej diagnozy.
  5. Od systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu.
  6. Od wczesnego rozpoczęcia terapii.
  7. Od aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii.
  8. Od porozumienia terapeuty z rodzicem.
  9. Od kompetencji logopedy.

Czego możesz się spodziewać podczas wizyty u logopedy?

  1. Sprawdzenia budowy aparatu artykulacyjnego (zgryz, język, podniebienie).
  2. Badania sposobu połykania.
  3. Pytań dotyczących: rozwoju mowy dziecka, rozwoju psychomotorycznego, przebiegu ciąży i porodu.
  4. Zbadania sposobu realizacji wszystkich głosek języka polskiego.
  5. Zbadania słownictwa dziecka, sposobu jego wypowiadania się.
  6. Badania pomięci słuchowej dziecka.
  7. Badania analizy i syntezy słuchowej, pisania i czytania u dzieci siedmioletnich i starszych.
  8. Sprawdzenia sposobu oddychania, tempa mówienia i rodzaju fonacji.

Najczęściej spotykane problemy z mową

  1. Dyslalia: to różnego rodzaju zaburzenia artykulacji spowodowane najrozmaitszymi czynnikami. Polega na nieprawidłowym wymawianiu jednej, kilku lub kilkunastu głosek. Najczęściej zniekształcane głoski: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż, r, l.
  2. Jąkanie: zaburzenia płynności mowy.
  3. ORM: opóźniony rozwój mowy. Mowa dziecka wykształca się później niż u rówieśników.
  4. Nosowanie: głoski ustne wymawiane są jak nosowe (nosowanie otwarte). Głoski nosowe wymawiane są jako ustne (nosowanie zamknięte).
  5. Mowa bezdźwięczna: polega na nie wymawianiu głosek dźwięcznych i zastępowanie ich głoskami bezdźwięcznymi, na przykład zamiast dźwięcznej B wymawia bezdźwięczną P. 
  6. Dysartria: zespół zaburzeń oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnych będących skutkiem uszkodzenia aparatu wykonawczego. Najczęściej towarzyszy MPD (mózgowemu porażeniu dziecięcemu).

Przyczyny problemów z wymową

  1. Zbyt długie karmienie butelką.
  2. Zbyt długie ssanie smoczka.
  3. Ssanie kciuka.
  4. Dłużej utrzymujący się katar.
  5. Przerośnięty trzeci migdał.
  6. Problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi.
  7. Infantylny sposób połykania.
  8. Wada zgryzu.
  9. Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe.
  10. Wczesna próchnica zębów mlecznych.
  11. Rozszczep podniebienia lub/i/ warg.
  12. Nieprawidłowe oddychanie.
  13. Niedosłuch.
  14. Dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (mówienie zdziecinniałe do dziecka).

Nie musisz się martwić, jeśli Twoje dziecko

  1. Gaworzy w wieku około 6 miesięcy.
  2. Siedzi samodzielnie bez podparcia około 7 miesiąca życia.
  3. Wymawia pierwsze słowa około pierwszego roku życia.
  4. Około dziewiątego miesiąca życia zaczyna raczkować.
  5. Chodzi samodzielnie około 12 miesiąca życia.
  6. Próbuje posługiwać się zdaniami prostymi ok. 2 roku życia.
  7. Potrafi posługiwać się zdaniami złożonymi w wieku 3 lat.
  8. Tworzy kilkuzdaniową wypowiedź w wieku ok. 3,5-4 roku życia .
  9. Zamiast głoski „r” do 5 roku życia wymawia „l”.
  10. Zamiast głosek sz, ż, cz, dż do 5 roku życia wymawia s, z, c, dz.
  11. W wieku 6 lat wymawia prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego.
Copyright © 2013. Przedszkole nr 44 w Gdyni Rights Reserved.