^Back To Top
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Get Adobe Flash player

W marcu

WIERSZ DO NAUKI NA MARZEC

Wiosenny wietrzyk

Joanna Kulmowa

Mały wietrzyk wiosenny

Ledwie w drzewach zaszumi

Ledwie w krzakach zamruczy.

Jeszcze gwizdać nie umie,

Jeszcze się uczy.

Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.

Znalazł listki – zapiał na listkach,

Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.

Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie

Albo szepce tak, że milczy prawie.

Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka

A on jest. Tylko słucha słowika.

 

 

PIOSENKA DO NAUKI NA MARZEC

Bajkowe pisanki

sł. Urszula Piotrowska, muz. Małgorzata Melnicka-Sypko

Do zajączka przyszła kurka:

– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.

Z koszem jajek na pisanki

Mama – kwoka mnie przysłała.

Zając podparł się pod boki:

– A to ci dopiero jajka!

Namaluję na nich tęczę,

i na każdym będzie bajka.

Bajkowe pisanki, bajkowe.

Rozdamy je z dobrym słowem,

Świątecznym życzeniem,

Wiosennym marzeniem.

Bajkowe pisanki, bajkowe,

Wesołą wiodą rozmowę,

że wiosna za oknem,

że w dyngus ktoś zmoknie.

Rośnie żytko jak na drożdżach

I zieleni się rzeżucha,

Pisankowych opowieści

Zając słucha, kurka słucha.

Z bukiecikiem srebrnych bazi

W gości wybrał się baranek,

A dla niego mała kurka

   Kosz bajkowych ma pisanek.

 

 

Tematy kompleksowe:

  1. Wiosną wszystko budzi się do życia.
  2. Święta Wielkanocne.

             W pierwszym tygodniu będziemy uważnie obserwować przyrodę – postaramy się odszukać oznaki nadchodzącej wiosny. Nasze obserwacje zapiszemy w kalendarzu pogo­dy. Porozmawiamy o wiosennych zmianach w przyrodzie – powracających ptakach, pierwszych wiosennych kwiatach, pączkach na drzewach, baziach. Utrwalimy znajomość nazw dni tygodnia. Przypomnimy sobie, jak ważne jest ubieranie się zgodnie z warunkami atmosferycznymi. Wyjaśnimy sobie znaczenie powiedzenia „w marcu jak w garncu”.

           W drugim tygodniu porozmawiamy o tym, co rośnie wiosną. Poznamy wiele wiosennych kwiatów. Dowiemy się, że niektóre kwiaty wyrastają z cebulek. Omówimy wygląd kwiaciarni oraz zajęcia pracujących tam osób. Zastanowimy się, co jest potrzebne do życia roślinom. Samodzielnie posadzimy kwiaty.

Poznamy literę c, C jak cebula lub Celina.

           W następnym tygodniu porozmawiamy na temat wiosennych porządków. Poznamy przedmioty, dzięki którym możemy posprzątać w domu, a także te, które pomogą w pracach porządkowych w ogrodzie. Dowiemy się, jak wyglądają popularne wiosenne ptaki: bocian, jaskółka, kukułka, skowronek. Podczas space­rów będziemy obserwować zachowanie ptaków, wypatrywać gniazd wśród gałęzi drzew.

           W ostatnim tygodniu przygotujemy się do Świąt Wielkanocnych. Omówimy polskie tradycje wielkanocne oraz symbolikę produktów zgromadzonych w wielkanocnym koszyczku. Poznamy różne sposoby ozdabiania wielkanocnych jaj.

Będziemy liczyć w zakresie 7, rozwiązywać proste zadania z treścią, czytać teksty z poznanych liter.

W ramach „Przedszkole talentów” dnia 15.03.2018 r. w godzinach 9.45 – 10.30 odbędą się zajęcia „Mały Basket”.

29.03.2018r. jedziemy z dziećmi biorącymi udział w przedstawieniu (12 osób) na przegląd teatralny „Magiel Towarzyski”.

 

Zaproszenie

26.03.2018r. o godzinie 11.00 zapraszamy rodziców na zajęcia współuczestniczące „Ozdoby wielkanocne”.

Zaproszenie

Zaproszenie

Serdecznie zapraszamy  Rodziców na zebranie, które odbędzie się 22.02.2018

o godzinie 16.30. Czekamy na wszystkich rodziców.

W styczniu

16.01.2018r. na godzinę 10.10. idziemy do Centrum Nauki Eksperyment na przedstawienie pt. „Szewczyk Dratewka”. Koszt biletu – 22 złote.

Zaproszenie.

Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci 11.01.2018r. na Bal Karnawałowy.

Serdecznie zapraszamy 23.01.2018r. o godzinie 10.15. Babcie i Dziadków na uroczystość zorganizowaną z okazji Ich święta.

Tematy kompleksowe na styczeń:

  1. Skok w Nowy Rok.
  1. Karnawał .
  1. Wszędzie biało.
  1. Babcia i dziadek

               Drodzy Rodzice w styczniu porozmawiamy o upływie i następstwie czasu. Poznamy znaczenie słowa kalendarz i nauczymy się odnajdywać w nim ważne daty. Porozmawiamy o nocy sylwestrowej i noworocznych postanowieniach. Oglądając zdjęcia z różnych okresów życia innych ludzi, nauczymy się, że z każdym dniem stajemy się starsi. Nauczymy się ponadto nazw wszystkich dni tygodnia i miesięcy. Omówimy też cechy charakterystyczne każdego miesiąca.

               W drugim tygodniu będziemy rozmawiać o balach karnawałowych, przebraniach, tańcach i wspólnej zabawie. Przygotujemy rekwizyty na przedszkolny bal karnawałowy.

Będziemy klasyfikować figury geometryczne oraz przedmioty związane z balem, przeliczać je. Wybierzemy elementy zgodnie z podanymi cechami, np. duże, żółte.

               W następnym tygodniu porozmawiamy o śniegu, zbadamy jego właściwości i określimy cechy. Zasta­nowimy się, skąd się bierze śnieg i dlaczego topi się pod wpływem ciepła. Przeprowadzimy eksperymenty z wodą. Porozmawiamy też na temat życia w okolicach okołobiegunowych, poznamy wygląd i cechy charakterystyczne zwierząt zamieszkujących krainę wiecznej zimy.

             W kolejnym tygodniu porozmawiamy na temat starszych ludzi, zastanowimy się, dlaczego i jak powinniśmy im pomagać. Sformułujemy zasady kulturalnego zachowania wobec starszych osób. Porozmawiamy na temat roli, jaką odgrywają w życiu rodziny dziadkowie. Namalujemy portrety swoich dziadków. Nauczymy się wierszy, rymowanek i pio­senek z okazji Dnia Babci i Dziadka. Przygotujemy na tę okoliczność upominki i przedstawienie.

Poznamy litery: t, n, b, y oraz cyfrę 4

Piosenka na m-c styczeń

Tęgi ze mnie mróz

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Pomaluję szyby w kwiatki,

na czerwono nos Agatki.

Kubę mocno szczypnę w uszy,

mroźnym śniegiem będę prószył.

Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.

Tęgi mróz, tęgi ze mnie mróz. / 2×

Na jeziorze zmrożę wodę,

woda się pokryje lodem.

Dach ozdobię sopelkami,

będę skrzypieć pod nogami.

Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.

Tęgi mróz, tęgi ze mnie mróz / 2×

Będę trzeszczał, będę ściskał,

będę straszył, szczypał, świstał.

Niech do domu szybko zmyka

ten, kto wyszedł bez szalika.

Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.

   Tęgi mróz, tęgi ze mnie mróz / 2×

Wiersz na m-c styczeń

Rok

Grażyna Koba

W styczniu wieje,

w lutym dmucha,

w marcu sama plucha.

W kwietniu jest już wesoło,

bo kwitnie wszystko wkoło.

A w maju, jak to w maju

pszczoły czują się jak w raju.

Czerwiec truskawkami częstuje

i jeszcze inne owoce obiecuje.

Lipiec oferuje różne wycieczki,

a nawet pieczenie ryb

nad brzegiem rzeczki.

W sierpniu słońce jeszcze mocno grzeje,

bo czeka, aż zboże w polu dojrzeje.

Kosz prawdziwków wrzesień niesie

i woła, że to już jesień!

Październik spotkał 2 żołędzie i pyta:

– Gdzie was można znaleźć?

– Na dębie, na dębie!

Listopad posmutniał nieco:

– Wszystkie liście mi z drzew lecą!

Z daleka widać Święte Mikołaje,

grudzień się cieszy i prezenty rozdaje.

I tak się skończył rok cały,

aby od stycznia mógł znowu

robić nam kawały.

Luty

Wita nas luty

          W trzecim i czwartym tygodniu będziemy potrzebować: albumów, widokówek, książek, ilustracji na temat kosmosu

i Gdyni.

          Poznamy tajemnice kosmosu – nazwy obiektów, które znajdują się w kosmosie, nazwy i położenie planet, układ wybranych gwiazd. Wspólnie zastanowimy się, dlaczego istnieje dzień i noc, a także jak różni się długość cienia rzucanego przez patyk o różnych porach dnia. W wyobraźni odbędziemy loty kosmiczne i spotykamy przedstawicieli innych Galaktyk. Poznamy liczbę 7. Będziemy przeliczali elementy, dokładali i zabierali elementy ze zbioru, tak aby została ich podana liczba. Nauczymy się pisać cyfrę 7. Poznamy literę r, R, jak rakieta lub Renata. Będziemy wysłuchiwać głoskę r na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów i  czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R.

Pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • obserwacja zmian wysokości słońca nad horyzontem,
  • obserwacja wschodów i zachodów słońca,
  • zabawy w dokładanie elementów tak, by było ich 7, i odkładanie elementów tak, by zostało ich 7,
  • zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek i w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter,
  • czytanie książek – opowiadań i wierszy, w szczególności na temat kosmosu, planet, podróży kosmicznych.

         W ostatnim tygodniu będziemy rozmawiali o ciekawych miejscach w Gdyni. Dowiemy się, jak wygląda herb Gdyni. Będziemy  uczyli się podawać swój adres zamieszkania. Zapoznamy się ze środowiskiem wodnym i jego mieszkańcami. Poznamy literę g, G, jak Gdynia. Będziemy wysłuchiwać głoskę g na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów

 i  czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, G.

Pomysły dla  rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek i w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter,
  • zabawa z mapą – rozmowa na temat miejsc, w których mieszkają dalsi członkowie rodziny, miejsc, które chciałoby się odwiedzić,
  • spacer po okolicy, zwrócenie uwagi na bezpieczne przechodzenie przez ulicę,
  • rozmowa na temat miejsca zamieszkania – gdzie mieszkamy, jaki jest nasz adres zamieszkania, co ciekawego można robić lub zobaczyć w okolicy,
  • zabawa w odszukiwanie w otoczeniu symboli związanych z Gdynią.

 

Gdyński krasnoludek - Piosenka

Jestem gdyński krasnoludek

posłuchajcie dzieci

mieszkam pod Kamienną Górą

krzak dwudziesty trzeci.

Znają mnie i mych poddanych

stocznie, port, rybacy

bo im chętnie pomagamy

w ich codziennej pracy.

         Ref: Nazywam się Bursztynek                                          

        i brodę mam po pas,

        czy już takiego króla

        widziało które z was?

        A choć koronę noszę

        nie jestem wcale leń

        pracuję z krasnalkami

        przez cały, cały dzień.

Z krasnalkami zbieram muszle

latem tu dla dzieci

a rybakom czyszczę łodzie

i ceruję sieci.

Białe piórka śmigłym mewom

szczotką wyczyścimy

ochronimy przed zniszczeniem

Wydmy i rośliny.    

Ref: Nazywam się Bursztynek                                                 

        i brodę mam po pas,

        do pilnej pracy dzieci

        zapraszam dzisiaj was.

        Bo choć koronę noszę

        nie jestem, wiecie, leń

        wy także więc wesoło

        pracujcie choć w ten dzień.

 

Wiersz S.Szuchowej pt.„Morskie muszelki”

Ile wody! Ile piasku!

Mruży oczy Jaś od blasku.

Tu muszelka...tam muszelka...

Będzie z tego radość wielka.

Ta muszelka jest różowa...

 Inną niesie fala nowa.

Koło bosych nóżek rzuci

 i do morza szumiąc wróci...

Grudzień

Zaproszenie

Zapraszamy Rodziców

na zajęcie współuczestniczące

,,Ozdoby choinkowe”,

które odbędzie się 12.12.2017r. o godzinie 1100.

 

Zaproszenie

Zapraszamy Rodziców

na przedstawienie Jasełkowe

które odbędzie się 19.12.2017r. o godzinie 1530.

Wita nas Grudzień

           Drodzy Rodzice, w pierwszym tygodniu grudnia będziemy rozmawialiśmy na temat życzeń i kartek świątecznych. Zastanowimy się, z jakiej okazji składa się życzenia i w jaki sposób możemy to zrobić. Poznamy historyjkę obrazkową na temat drogi, jaką pokonuje list od nadawcy do adresata. Dowiemy się, co oznaczają pojęcia: listonosz, skrzynka pocztowa, nadawca i adresat. Będziemy rozmawiali  na temat tego, w jaki sposób ludzie komunikowali się dawniej, a jak robią to dziś. Sami ułożymy życzenia, zrobimy koperty i stworzymy kartki świąteczne. W związku z tym, że zbliżają się święta, będziemy mieliśmy  ręce pełne roboty: wykonamy ozdoby choinkowe, (wspólnie z rodzicami), udekorujemy choinkę w przedszkolu. Będziemy bawili  się w pomocników Świętego Mikołaja, ucząc się przy tym odczytywać kody, liczyć i klasyfikować przedmioty ze względu na kształt, a także odzwierciedlać ilości na zbiorach zastępczych. Poznamy literę k, K, jak koperta,  Kamil.  Będziemy wyodrębniać  głoskę k na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Spróbujemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K.

 Pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem.

  • wspólne pisanie i ozdabianie kartek świątecznych dla najbliższych,
  • wycieczka na pocztę i wysłanie kartek,
  • wspólne, własnoręczne przygotowywanie prezentów na Mikołajki,
  • zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek, w tym w szczególności głoski k,
  • zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter, w tym w szczególności liter k, K,
  • czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

           W drugim i trzecim tygodniu będziemy rozmawiali na temat przedświątecznych porządków i potraw wigilijnych. Dowiemy się, jakie dania powinny znaleźć się na wigilijnym stole, zastanowimy się, jak możemy pomóc rodzicom je przygotować. Porozmawiamy na temat tradycji związanych z Wigilią i świętami Bożego Narodzenia. Dowiemy się, skąd wziął się zwyczaj łamania opłatkiem, dlaczego na wigilijnym stole powinno znaleźć się 12 potraw i dlaczego wypatrujemy pierwszej gwiazdki, zanim usiądziemy do stołu. Dowiemy się także, kim są kolędnicy. Ponadto, poznamy tradycję budowania szopek bożonarodzeniowych i zrobimy własną szopkę. Będziemy kolędowali przy choince. Najważniejsze nasze przedsięwzięcie, to przygotowanie jasełkowego przedstawienia, na które zaprosimy rodziców.

 Pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • wspólne porządki przedświąteczne – angażowanie dzieci w czynności porządkowe związane z przygotowaniami do świąt,
  • wspólne gotowanie – pozwólmy dzieciom pomóc nam w gotowaniu i przygotowywaniu świątecznych potraw (nawet jeśli będzie to oznaczać dla nas dodatkową pracę związaną z uprzątnięciem kuchni),
  • zabawy w przeliczanie i ważenie składników podczas gotowania, np. pieczenia ciasta,
  • wspólne przygotowywanie ozdób świątecznych i dekorowanie choinki,
  • zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek,
  • rozmowy na temat bożonarodzeniowych tradycji,
  • wspólne zrobienie szopki bożonarodzeniowej, np. z papieru,
  • wspólne kolędowanie – rodzinne śpiewanie kolęd przy choince,
  • zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter,
  • czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie kolęd.

          W ostatnim  tygodniu będziemy rozmawialiśmy o zwierzętach zimą oraz o tym, jak pomóc im przetrwać tę trudną porę roku. Dowiemy się, które zwierzęta zasypiają na zimę. Porozmawiamy o dokarmianiu ptaków. Samodzielnie z ziaren zbóż i suszonych owoców zrobimy „ptasie smakołyki”, które zawiesimy w przedszkolnym ogrodzie. Dowiemy się na temat pszczół i uli zimą, poznamy zawód leśniczego. Będziemy szukać oznak zimy w ogrodzie, obserwować zachowanie zwierząt, rozpoznawać odgłosy ptaków i czytać globalnie ich nazwy. Dokonamy klasyfikacji  zwierząt według rodzaju, określimy ich liczbę. Poznamy literę u, U, jak ul, Ula. Będziemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U.

Pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • wycieczka do lasu lub parku – szukanie oznak zimy i obserwowanie ptaków, nasłuchiwanie odgłosów, jakie wydają,
  • wspólne dokarmianie ptaków – zbudowanie karmnika dla ptaków,
  • systematyczne uzupełnianie pokarmu dla ptaków w karmnikach,
  • zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek, w tym w szczególności głoski u,
  • zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter, w tym w szczególności liter u, U.

,,Świąteczne wypieki” - wiersz Bożeny Formy

Są bakalie, mąka, masło,

raz, dwa zagniatamy ciasto.

Prędko je rozwałkujemy,

różne kształty w nim wytniemy.

Mamy serca, gwiazdki kruche,

będzie na nich słodki lukier.

Wszystkie pięknie ozdobimy

orzechami laskowymi.

Małe ciastka i pierniki,

tort, makowiec i serniki.

Mama z dziećmi razem piecze,

święta się zbliżają przecież.                                    

 

,,Strojnisia choinka” – piosenka
sł. Jadwiga Mackiewicz, muz. Krystyna Kwiatkowska
I. Zielone gałązki, a na każdej świeczka,
w stroiku z bibułki stoi choineczka.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy,
hej kolęda, kolęda.

II. Kolory tęczowe w bombkach latarenkach,
choinka w kolorach strojna jak panienka.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka...

III. Gra wietrzyk zimowy w sadzie za oknami
strojnisia choinka słucha razem z nami.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka...

Copyright © 2013. Przedszkole nr 44 w Gdyni Rights Reserved.