^Back To Top
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Get Adobe Flash player

plan na marzec

Plan na marzec

W pierwszym tygodniu marca będziemy rozpoznawać i nazywać wybrane zwierzęta hodowane przez człowieka a także zwierzęta dziko żyjące i egzotyczne. Dowiemy się, jakie warunki są niezbędne dla rozwoju zwierząt, poznamy znaczenie hodowli zwierząt w gospodarce człowieka. Nazwiemy domy zwierząt, sposoby ich poruszania się i odżywiania.

W drugim tygodniu poznamy historię powstania węgla kamiennego, jego właściwości i sposoby wykorzystywania przez człowieka. Wspólnie będziemy dzielić się wiedzą na temat wybranych zwierząt prehistorycznych (dinozaurów) i roślin (np. olbrzymich paproci i widłaków) występujących w tych dawnych czasach.Na podstawie dinozaurów określimy cechy gadów. Zapoznamy się z ważniejszymi regionami Polski i znajdującymi się tam bogactwami naturalnymi.

W kolejnych tygodniach marca zajmiemy się obserwacją zmian zachodzących w przyrodzie wraz z nadchodzącą wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy). Poznamy zwiastuny wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach, pierwsze owady. W oparciu o ilustracje poznamy etapy rozwoju motyla (uświadomienie zmienności form w obrębie jednego gatunku). W naszym kąciku przyrody zasiejemy rośliny, będziemy się nimi opiekować i obserwować ich wzrost. Założymy kalenda­rz pogody, na którym będziemy zaznaczali elementy cha­rakterystyczne dla dane­go dnia. Wybierzemy się nad rzekę Kaczą, aby zgodnie ze zwyczajem pożegnać zimę ( Marzanna) i piosenką powitać wiosnę.

            Poznamy litery: z, u, c, ł małe i wielkie, drukowane i pisane. Będziemy czytali wyrazy o pro­stej budowie fonetycznej. Udoskonalimy umiejętność globalnego odczytywania wyrazów.

Będziemy też rozwijać umiejętności matematyczne poznając aspekty kardynalny i porządkowy liczby dziewięć i dziesięć. Lubimy liczenie na zbiorach, dodawanie i odejmowanie, w marcu będziemy ćwiczyć liczenie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub na zbiorach zastępczych. Poznamy zapis cyfrowy liczb 9 oraz 10. Podczas zabaw badawczych porównamy pojemność różnych naczyń.

         Wykorzystamy wiele okazji do rozwijania wyobraźni i kreatywności, np. w czasie wykonywania prac plastycznych, technicznych, łącząc kilka technik plastycznych. Wspólnie wykonamy album o zwierzętach.

Poprzez uczestniczenie w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych w przedszkolu i ogrodzie będziemy rozwijali sprawność fizyczną.

Piosenka na marzec: Cztery zielone słonie

(sł. A. Świrszczyńska, muz. I. Kaszycki)

1.Były raz sobie cztery słonie,

małe, wesołe, zielone słonie,

każdy z kokardką na ogonie, hej, cztery słonie.

I poszły sobie w daleki świat,

w daleką drogę, wesoły świat.

Hej, świeci słońce, wieje wiatr,

a one idą w świat!

Ref.: Cztery słonie, zielone słonie,

każdy kokardkę ma na ogonie,

ten pyzaty, ten smarkaty,

kochają się jak wariaty.

2.Płyną przez morza cztery słonie,

małe, wesołe, zielone słonie,

oj, gwałtu, rety, jeden tonie!

Smarkaty tonie!

Na pomoc biegną mu wszystkie wnet,

za trąbę ciągną go i za grzbiet.

I wyciągnęły z wody go,

więc strasznie rade są!

Wiersz na marzec: A. J. Koczanowska   Nadchodzi wiosna

Wszędobylskie gołębie

dowiedziały się pierwsze,

że nadchodzi już wiosna,

a z nią dni najpiękniejsze.

Zazieleni się wszystko,

do gniazd wrócą bociany,

będą tańczyć motyle

nad złotymi jaskrami.

Słońce mocniej zaświeci,

ptaszek głośniej zaśpiewa,

bo to wiosna radosna takie szczęście rozsiewa.

Copyright © 2013. Przedszkole nr 44 w Gdyni Rights Reserved.