^Back To Top
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Aktualności Żabek

Materialy na maj

Tematy kompleksowe na m-c maj:


1. Moja ojczyzna, moja miasto.
• poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego,
• słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Polską;
• rozpoznawanie i wskazywanie figur, znaków, symboli.
• reagowanie na polecenia słowne,
• odtwarzanie proponowanego rytmu
• liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

2. Czyściochowo- mycie zębów.
• zapoznanie z podstawowymi zasadami dbania o higienę jamy ustnej:
jak często myć zęby
jakie przybory są potrzebne
jaka jest prawidłowa technika mycia zębów
jak ważne jest korzystanie z opieki stomatologicznej
• zapoznanie z zasadami żywienia wpływającymi na stan zębów
• kształtowanie umiejętności dbania o higienę jamy ustnej

3. Łąka.
• obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących latem w przyrodzie
• poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, motyli
• rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, np. poprzez wspólne wykonywanie albumów tematycznych o wybranych grupach roślin lub zwierząt.

4. Święto rodziców.
• podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego,
• opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny.
• zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Piosenka do nauki na m-c maj
Tu mieszkam.
I. To jest moje miasto, zna historii wiele
Ratusz, zamek, rynek i piękne aleje.
Ref.: Kocham moje miasto,
miasteczko czy wieś.
Legendami swymi słynie.
Czy je poznać chcesz?
II. Chodzę ulicami, zwiedzam i poznaję
moich sławnych przodków piękne obyczaje.
Ref.: Kocham moje miasto...
III. Bo gdy będę babcią z siwiuteńkim włosem,
będę nucić wnukom cichuteńkim głosem.
Ref.: Kocham moje miasto...

Wiersz do nauki na m-c maj
Mama i tata.
Jadwiga Koczanowska
Mama i tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.

Mały miś w świecie wielkiej literatury

28.04.2020

Temat dnia: Przedszkolna mennica

Proponowane zabawy:

Filmik edukacyjny „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze”

https://www.youtube.com/watch?v=FntiUiLncLw. – rozmowa na temat filmu, pomocnicze pytania:

  • Co to jest mennica?
  • Kto pracuje w mennicy?
  • Co robi grawer?
  • Jakie to są kolejne etapy powstawania monet?
  • Co to są monety okolicznościowe?
  • Z jakich okazji powstały monety okolicznościowe?

Burza mózgów – Co to jest oszczędzanie? – Rodzic pyta dziecko, jak rozumie słowo oszczędzanie.

Prosi o wymienienie słów kojarzących się z tym pojęciem. Następnie zadaje kilka pytań np.:

Ø  Dlaczego ludzie nie mają oszczędności?

Ø  Jakie są korzyści z oszczędzania?

Ø  Czy wszyscy oszczędzają?

Ø  Co się dzieje, gdy ktoś nie oszczędza pieniędzy?

Ø  W jaki sposób oszczędzamy pieniądze? (skarbonka, lokata bankowa).

Ø  Próbują wyjaśnić powiedzenie: żyć oszczędnie.

„Chcę to mieć” – wysłuchanie fragmentów opowiada­nia Alekandry Stańczewskiej (źródło: Aleksandra Stańczewska, „Skąd się wzięłam i inne opowiadania dla małych dzieci”, wyd. AKSJOMAT, Kraków 2013, s. 38-39) – rozmowa na temat opowiadania.

Julka uwielbiała robić z mamą zakupy. (…) Dziewczynkę in­teresowały głównie słodycze, ale jej uwagę zwracały również inne produkty w kolorowych opa­kowaniach. (…)

– Mamo, kup mi to… i to… – pro­siła czasem grzecznie, a czasem nie.

Mama przeważnie mówiła:

– Julciu, nie potrzebujesz tej za­bawki. – Albo: – Nie mam pienię­dzy.

Wtedy Julka odpowiadała:

– Możesz iść do ściany albo po­kazać pani tę kartę!

Mama wiele razy jej wyjaśniała, że aby wypłacić pieniądze ze „ściany”, czyli bankomatu, najpierw trzeba je wpłacić na swoje konto w ban­ku. Podobnie jest z kartą. Konto w banku to coś w rodzaju skarbon­ki: wpłaca się tam uzbierane pie­niądze i potem można z nich ko­rzystać, używając karty płatniczej. Wszystko to wydawało się Julce bardzo skomplikowane.

– Gdybym wydała wszystkie pie­niądze w jeden dzień, to zabrakło­by nam na jedzenie. Trzeba umieć oszczędzać, kochanie. Dlatego ro­bię spis rzeczy, które mam kupić, aby o niczym nie zapomnieć, albo nie kupić czegoś zbędnego – tłu­maczyła cierpliwie mama. (…)

Przedszkolna mennica Każda osoba otrzymuje kulkę z masy solnej którą rozwałkowuje na mały placuszek o grubości około 1 cm. Następnie wycina kół­ko za pomocą małego kieliszka i robi w tym kółku odcisk dowolnej monety (z jednej i z drugiej strony, wykonując odcisk awersu i rewersu).

Zabawa na popołudnie

„Grosz do grosza, a będzie kokosza” – doskonalenie sprawności manualnej. Dziecko otrzymuje sporo monet jednogroszowych, które rozsypują na ceracie (na tac­ce). Dziecko powinno mieć skarbonkę (słoik z otworem w wieczku). Przedszkolak palcem wskazującym i kciukiem zbiera monety ze stołu, a następnie wrzuca je do skarbonki. Szacują ilość monet, porównując poziom wypełnienia słoika, może też wysypać wszystkie zebrane pieniądze na tackę i przeliczyć.

Tyle, ile widzisz – zabawa ruchowa doskonalą­ca umiejętność rozpoznawania wybranych cyfr. Dziecko wykonuje czyn­ność podaną przez Rodzica tyle razy, ile wskazuje nominał prezentowanej „monety” – tekturowe krążki z zapisanymi na nich cyframi: 1, 2 i 5.

Zabawa Rytmy z monet – układanie podanego przez Rodzica rytmu.

Zabawa Pieniążki do pary – łączenie w pary takie same monety.

Mały Miś w świecie wielkiej literatury

24.04.2020

Temat dnia: Dzień Handlowca ogłaszamy – na zakupy zapraszamy!

(realizacja projektu Mały Miś w świecie wielkiej literatury - Mali przedsiębiorcy)

W trakcie zabaw warto dodatkowo sięgnąć po następujące pozycje czytelnicze: Wiersze: J. Brzechwa „Kapce”; Cz. Janczarski „Sklep spożywczy”. Bajki i opowiadania: W. Widłak „Wesoły Ryjek i wynalazki – Zakupy”; N. Nadeau „Kajtuś. Wyprawa na zakupy”; N. Berkane „Marysia na zakupach”; ze zbioru Cz. Janczarskiego „Gdzie się co kupuje”, „Sklep”, „W sklepie z zabawkami”.

Propozycje zabaw:

Co jest w portfelu? – rozbudzenie ciekawości po­znawczej przedszkolaków. Rodzic przynosi port­fel i zachęca dziecko, aby powiedziało, co może się w nim znajdować. Dziecko podaje propozycje – rodzic wyjmuje jego zawartość, a przedszkolak nazywa to, co aktualnie prezentuje (np. pieniądze, karty kredytowe, zdjęcia bliskich, wizy­tówki). Banknoty i monety powinien pokazać na samym końcu.

Portfel z kartonu. – praca plastyczna - wyko­nanie portfela z kolorowego bloku technicznego we­dług własnego pomysłu lub według instrukcji. Propo­zycja wykonania portfela: Kartkę z bloku technicznego (format A4) składamy na trzy równe części i zginamy (kartka powinna być ułożona pionowo, a linie zgięć wy­konane w poziomie). Przykładamy do siebie dwie części i sklejamy po bokach, a w trzeciej części (klapka) zaokrą­glamy rogi. Następnie wykonujemy dowolne wzory pi­sakami.

Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”. https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo

Zabawa na popołudnie

Co kupiłeś? – rozwijanie koncentracji oraz pamięci wzrokowej i słuchowej. Rodzic rozpoczyna zabawę od informacji: W sklepie kupiliśmy książkę, prezentując jednocześnie gest prze­wracania kartek. Następnie dziecko mówi: W sklepie kupiliśmy książkę (prezentuje gest przewracania kartek) i szczotkę (pokazuje gest czesania włosów). Powtarzamy nazwy wszystkich przedmiotów, które były już na liście, i do­daje coś od siebie. Za każdym razem powinny okazać gest przyporządkowany danej rzeczy. Na koniec pro­wadzący powinien zdobyć się na odwagę i wymienić nazwy wszystkich produktów kupionych w sklepie wraz z ilustracją gestów.

Monetowy frotaż – zabawa plastyczna. Dziecko otrzy­muje kartkę papieru i ołówek. Wkłada monetę pod kartkę i rysują ołówkiem po jej powierzchni.

Zabawy logopedyczne - Ćwiczenia artykulacyjne

Moneta. Dziecko uczy się prostej rymowanki: Ta moneta tu – tamta moneta tam. Wypowiadają każdy wyraz, sze­roko rozstawiając wargi podczas wymawiania głoski „a”.

 

Mały Miś w świecie wielkiej literatury

27.04.2020

Temat dnia: Jakie mamy sklepy

(realizacja projektu Mały Miś w świecie wielkiej literatury - Mali przedsiębiorcy)

Proponowane zabawy

,,Dzieci liczą pieniądze”( (Magdalena Ledwoń) – zabawa paluszkowa. Dziecko recytuje wierszyk i wykonuje opisane niżej gesty. Zanim opanuje treść utworu, rodzic może mówić kolejne wersy, robiąc przerwę na powtórzenie ich przez dziecko.

Dzieci liczą pieniądze” (Magdalena Ledwoń)

Liczą, liczą, liczą pieniążki wszystkie dzieci:

dzieci uderzają otwartą dłonią w blat stolika

„Za pierwszy dziś kupimy na obiad kotlety,

uderzają w blat stolika kciukiem prawej ręki

za drugi kupimy w naszym kiosku gazety,

uderzają w blat stolika

palcem wskazującym prawej ręki

a trzeci odłożymy, by kupić dwa tablety.

uderzają w blat stolika palcem środkowym prawej ręki

Czwarty zaś wydamy na szalik i na czapkę,

uderzają w blat stolika palcem serdecznym prawej ręki

za piąty w aptece kupimy lek na czkawkę.

uderzają w blat stolika małym palcem prawej ręki

Za szósty kupimy rzeczy bardzo wiele

albo też rzucimy na tacę w kościele.

uderzają w blat stolika kciukiem lewej ręki

Siódmego zaś pieniążka wydamy na lody,

uderzają w blat stolika palcem wskazującym lewej ręki

a ósmym opłacimy rachunek za wodę.

uderzają w blat stolika palcem środkowym lewej ręki

Dziewiąty znów wydamy na drobne przyjemności,

uderzają w blat stolika palcem serdecznym lewej ręki

dziesiąty na ciasteczka, by kumpli swych ugościć”.

uderzają w blat stolika małym palcem lewej ręki

Tak dzieci policzyły pieniążki mamy, taty,

pocierają opuszki palców wskazującego,

serdecznego i kciuka w geście liczenia banknotów

że dzisiaj są rodzice bez swojej wypłaty!

rozkładają bezradnie ręce.

Przysłowia o pieniądzach – wzbogacanie słownictwa dziecka i rozwijanie umiejętności wyrażania własnych opinii.

Rodzic trzyma kartoniki, na których zapi­sane są przysłowia lub powiedzenia związane z pie­niędzmi. Dziecko próbuje własnymi słowami wyjaśnić znaczenie zdań z kartoników, np.

Pieniądze szczęścia nie dają;

Czas to pieniądz;

Grosz do grosza, a będzie koko­sza (kartoniki z powiedzeniami są dostępne na stroniewww.dopobrania.blizejprzedszkola.pl).

Zabawa – „Ile płacę?”

Przed dzieckiem leżą monety: 1 zł, 2 zł, 5 zł i banknot 10 zł. Rodzic wystukuje określoną liczbę uderzeń (jedno, dwa, pięć lub dziesięć), a dziecko podnosi monetę lub banknot, który odpowiada liczbie uderzeń.

Jakie mamy sklepy? – ćwiczenia klasyfikacyjne; rozwijanie kompetencji czytelniczych. Rodzic rozkłada na dywanie wizy­tówki z nazwami sklepów (sklep meblowy, sklep z za­bawkami, piekarnia, księgarnia, sklep sportowy, sklep odzieżowy). Przed rozpoczęciem zadania rodzic wspólnie z dzieckiem powinien przeczytać wszystkie nazwy sklepów. Zadaniem dziecka jest ułożenie swoich obrazków we właściwych „sklepach”, sugerując się ich nazwą.

Zabawy na popołudnie

Piosenka Sklepowa wyliczanka                             

(sł. i muz. Maria Peszat)

Ref. Dużo różnych sklepów znam!

Jeśli znasz, jeśli znasz – to wylicz je nam!

Stoły, krzesła i fotele – to sklep meblowy.

Auta, lalki oraz klocki – to zabawkowy.

Ref. Dużo różnych sklepów znam!

Teraz ty, teraz ty, wyliczysz je nam!

Chleby, bułki, rogaliki kupisz w piekarni.

Wiersze i różne bajeczki kupisz w księgarni.

Ref. Dużo różnych sklepów znam…

Rower, sanki, adidasy – to sklep sportowy.

Bluzka, sweter oraz spodnie – to odzieżowy.

Ref. Dużo różnych sklepów znam!

Sklep zabawkowy – malowanie farbami plakatowymi. 

Zabawa w sklep.

Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.

Witamy Kwiecień

Piosenka

Wielkanocny poranek (sł. i muz. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak)

I.W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek.

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,

dzwoni dzwonkiem baranek.

 

Ref.: Wielkanocne kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają. bis

 

II A kurczątka z zającem

podskakują na łące.

Hop, hop, hop, hop, hop, hop,

podskakują na łące.

Ref.: Wielkanocne kotki...

                       Wiersz

Iwony Fabiszewskiej Wielkanocne jajka

Pisanki to jajka malowane.

Różnymi wzorami są ozdabiane.

Mogą być w paski, mogą być w ciapki,

mogą być w kropki, mogą być w kwiatki.

Więc dziś pisankę pomalujemy,

potem do domu ją zaniesiemy.

Tematy realizowane w kwietniu:

  1.  Wielkanoc.
  2. Czyściochowe Przedszkole – Czystość rąk, Kąpiel (realizacja programu Rossmann).
  3. Mali przedsiębiorcy – projekt edukacyjny.

 

Copyright © 2013. Przedszkole nr 44 w Gdyni Rights Reserved.